Followers

Friday, April 8, 2011

yg kita paling sayang...

pada suatu hari, di sekolah..
seorang murid bertanya pada gurunya..
ketika itu guru tersebut sedang mangajar mengenai kasih sayang..

PELAJAR : cikgu, mcm mana kita nak pilih ssorang yang terbaik sbg ssorang yg kita sayang?? mcm mana juga kasih sayang itu nk berkekalan??

CIKGU : owhhh.. kamu ikut apa yg saya suruh, kamu pergi ke padang, kamu berjalan di atas rumput smbil memandang rumput didepan kamu, kamu pilih rumput yg PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali.. dh petik rumput yg PALING cantik, bawa ke kelas..

apabila pelajar tersebut pulang kekelas, tiada sehelai rumput pn ditangannya..
cikgu bertanya,
"kenapa tiada rumput yg dipilih??"

PELAJAR : td semasa berjalan, saya carilah rumput yg paling cantik, mmg bnyak yg cantik, tp cikgu kata petik yg paling cantik, maka saya pn trus berjalan kedepan smbil mencari yg paling cantik tanpa menoleh kebelakang lg, tapi smpai dipenghujung padang, saya tak jmpe pn yg paling cantik, mungkin ada diantara yg diblakang saya td yg paling cantik, tp dh cikgu cakap tak boleh menoleh keblakang semula, jd tiadalah rumput yg saya boleh petik.

CIKGU : ya itulah jawapannya.. maknanya, bila kita dh berjumpa dengan ssorg yg kita sayang, janganlah kita mencari lg yang lebih baik dari itu, kita patut hargai orang yg berada di hadapan kita sebaik2nya.. jgn kita menoleh keblakang lg, kerana yg berlaku tetap dah berlaku.. semoga yg berlalu tidak akn berulang lg.. dan ingatlah, orang yg paling kita sayang, itulah yg paling cantik dan paling baik, walaupn nk ikutkan bnyak lagi yg cantik dan baik seperti rumput td......

*hargai setiap yg kita ada....
*lisa belajar memberi peluang kedua, n lisa xnk menoleh kebelakang n mencari rumput yg paling cantik lg... :)


with love,
♥Lisa♥

No comments:

Post a Comment